“Dincolo de partea stiintifica, comunicarea este esentiala pentru promovarea unei imagini corecte asupra vaccinarii, in randul populatiei”, a subliniat dr. Victor Olsavszky, reprezentantul Organizatiei Mondiale a Sanatatii (OMS) in Romania in deschiderea prezentarii sustinute la conferinta de presa organizata de Societatea Nationala de Medicina Familiei, pentru marcarea Saptamanii Internationale a Vaccinarii.
Pentru a evidentia faptul ca organizarea unei campanii de informare eficiente se sprijina in primul rand pe identificarea problemelor de perceptie intampinate in randul publicului, medicul a folosit drept exemplu un studiu realizat asupra fenomenului de refuz intampinat de campania de vaccinare anti-HPV in randul fetitlelor de clasa a IV-a.
Astfel, in cazul acelei campanii cauzele de refuz al vaccinarii au fost reprezentate de:
- Vaccinul este riscant, exista efecte adverse posibile.
- Cine isi asuma responsabilitatea pentru efectele negative?
- Teoria conspiratiei
- Vaccinul ca experiment
- Campania de vaccinare reflecta un sistem de sanatate ineficient, din cauze mesajelor contradictorii transmise indivizilor.
Medicul a mai precizat ca, atunci cand vine vorba despre vaccinare, cei in cauza se confronta cu perceptia riscului, manifestata printr-un regret anticipat fata de posibilele efecte negative ale vaccinului, principala cauza a acestui sentiment fiind reprezentata de lipsa informarii corecte si complete asupra acestui subiect. Iar atunci cand informatia lipseste, pacientul are tendinta de a lua decizii pe suport afectiv, fapt ingrijorator, deoarece refuzul pe baza emotiilor este mai mare decat perceptia vaccinului drept riscant. De asemenea, se manifesta refuzul de asumare a responsabilitatii, precum si dorinta si nevoia pacientului de a primi asigurari pozitive din partea medicilor.
Aspecte de urmarit in elaborarea unei strategii de comunicare intr-o campanie de vaccinare
- Organizarea unui Comitet de Comunicare in domeniul Vaccinarii
- Rutina comunicarii cu populatia si cu personalul medical
- Comunicarea stransa cu personalul medical si cu medicii de familie
- Imbunatatirea relatiei cu mass-media, pentru transmiterea corecta a mesajului
- Abordarea populatiilor vulnerabile si marginalizate
- Desfasurarea unei Campanii Nationale de Informare