Consiliul Europei a tras un semnal de alarma asupra copiilor cu dizabilitati din Romania carora nu le sunt respectate drepturile. In urma vizitei pe care a avut-o in Romania Comisarul pentru Drepturile Omului al Consiliului Europei, Nils Muiznieks, si a raportul intocmit, se atrage atentia asupra lipsei dezvoltarii personale a copiilor cu dizabiliti.
Copiii cu dizabilitati care nu merg la scoala nu se pot integra in societate
Centrul European pentru Drepturile copiilor cu Dizabilitati (CEDCD) a pus la dispozitia comisarului european datele referitoare la situatia copiilor cu dizabilitati in Romania.
Conform acestor statistici, 31.123 de copii cu dizabilitati nu sunt scolarizati.
Dintre copiii cu dizabilitati care urmeaza o forma de invatamant, o parte sufera din cauza discriminarii si a agresiunilor.
In acelasi timp, o mare parte dintre ei nu beneficiaza de un invatamant de calitate.
Nu exista masuri ale statului roman care sa ii ajute pe copiii cu dizabilitati sa devina independenti
In raportul oficial al Comisarului pentru Drepturile Omului al Consiliului Europei, se atrage atentia asupra lipsei masurilor de integrare in societate a persoanelor cu dizabilitati.
“…lipsa dezvoltarii personale și a oricaror perspective de cariera pentru majoritatea copiilor inscrisi in programe speciale…lipsa unor programe de interventie timpurie pentru copiii cu dizabilitati…inexistenta unui program de asigurare a tranzitiei copiilor cu dizabilitati la maturitate si viata independenta”, se arata in raportul oficial.
Statul roman trebuie sa asigure o educatie incluziva
Prin acest raport, comisarul european solicita sa adopte educatia incluziva ca un principiu fundamental al Strategiei nationale pentru incluziunea sociala a persoanelor cu dizabilitati 2014-2020, precum si al Strategiei nationale pentru promovarea si protectia drepturilor copilului 2014-2020.
De asemenea, li se cer autoritatilor romane sa se asigure ca astfel de copii beneficiaza de sprijin individual si de adaptari adecvate in institutiile de masa.
Comisia Europeana cere ca transferul copiilor de la invatamantul special la invatamantul privat sa se realizeze pe baza unor date statistice concrete.
De asemenea, copiii cu dizabilitati trebuie protejati de orice forma de discriminare sau violenta in institutiile de invatamant.