Colegiul Medicilor Dentisti (CMD) Bucuresti, impreuna cu Asociatia Pacientilor cu Afectiuni Hepatice din Romania (APAH-RO) si Data Center Solutions (DCS) lanseaza Campania „Impotriva hepatitei, alaturi de pacienti”.
Campania este rezultatul parteneriatului incheiat intre organizatiile mentionate, in vederea constientizarii populatiei – pacienti si medici dentisti deopotriva – asupra necesitatii declararii afectiunilor de care sufera, pentru prevenirea transmiterii acestora in timpul tratamentelor stomatologice.
Educarea pacientului, dar si a medicului, sunt esentiale in atingerea obiectivelor acestei campanii, comunicarea medic – pacient avand un rol important. Atitudinea medicului si explicatiile oferite pacientului de-a lungul tratamentul sunt esentiale in determinarea comportamentului in fata bolii. Pacientul poate fi ajutat in a sti cum poate trai cu afectiunea de care sufera, atat ca stil de viata, cat si prin mijloace farmacologice. Rolul medicului este acela de a explica pe intelesul pacientului in asa fel incat acesta sa stie ce i se poate intampla si sa fie pregatit pentru ceea ce urmeaza.
VIDEO PREZENTARE CONFERINTA
„Rolul unui medic este sa creeze acea legatura de incredere, care sa ii ofere pacientului confortul unei comunicari eficiente in determinarea unui diagnostic precis, precum si prescrierea unui tratament adaptat nevoilor intregului organism, nu doar a partii afectate de o anumita patologie”, a declarat presedintele CMD Bucuresti, dr. Alexandru Brezoescu.
In preventia transmiterii bolilor hepatice, empatia cu pacientul, informatia punctuala si oferita pe intelesul pacientului, precum si cantitatea de informatii referitoare la cauze, tratamente si prognostic il fac pe aceasta sa faca fata incertitudinii pe care orice boala o implica si sa participe la managerierea propriei afectiuni.
„Pentru organizatiile de pacienti este extrem de important ca, pe langa interventiile pe langa autoritati pentru eliminarea listelor de asteptare, acolo unde acestea exista, si pentru accesul neconditionat la tratament, sa acorde o mare importanta sustinerii depistarii. In aceeasi masura, pentru APAH-RO este o prioritate informarea corecta a pacientilor, dar si a celor care nu sunt pacienti, in special pentru a diminua discriminarea de orice fel. Ne-am dorit aceasta campanile tocmai pentru a pune faţa in faţa problematica relaţiei speciale dintre un pacient cu hepatita şi medicul stomatolog. Este momentul sa incercam o rezolvare comuna a problemelor care inca mai exista şi sa nu ne mai fie teama de a vorbi despre hepatite la stomatolog”, a precizat presedintele APAH-RO, Marinela Debu.
Declararea tuturor afectiunilor de care pacientul sufera ii ofera medicului posibilitatea alegerii unui tratament eficient, corelat cu toate necesitatile celui cu probleme de sanatate.
„In lupta impotriva hepatitei este important ca ambele parti, medic-pacient, sa aiba asteptarile corecte, sa isi inteleaga drepturile si responsabilitatile. Atitudinea de tipul <nu mi se poate intampla tocmai mie> este periculoasa, desi mai usor de suportat psihologic. Campania noastra infrunta comoditatea unei astfel de atitudini, aduce in lumina adevaruri si isi propune sa schimbe comportamente. Comunicarea si informarea, in conditii de confort si acces la surse de prestigiu sunt esentiale, astfel ca DCS pune la dspozitia medicilor si pacientilor tehnologia suport acestora, prin ateliere, cursuri si conferinte online”, a continuat reprezentantul DCS, Oana Bornaz.
Sa nu uitam totuşi ca nu putem substitui Ministerul Sanataţii şi ca trebuie sa determinam factorii responsabili de sanatatea acestei ţari sa demareze de urgenţa programe naţionale reale de vaccinare, de informare şi screening, pentru a putea spune şi noi, romanii, ca cel puţin o forma de hepatita a fost eradicata in Romania.
“Lipsa programelor naţionale de informare şi screening, a unui program coerent de vaccinare la nou nascuţi, toate acestea fiind obligaţiile MS, fac ca aceasta patologie sa aiba foarte mulţi pacienţi şi numarul acestora sa ramana, in cazul cel mai bun, constant de la an la an. Pe langa trauma psihica şi fizica a pacienţilor diagnosticaţi cu diferite forme de hepatita, intervine şi trauma discriminarii la locul de munca, la şcoala, in familie, in societate şi nu in ultimul rand, in sistemul sanitar”, a incheiat preşedintele APCR şi FABC, Cezar Irimia.
Pentru sesizari, informaţii suplimentare sau observaţii va rugam sa ne contactaţi prin e-mail: marinela.debu@ hepato.ro si office@unas.ro
Comunicat de presa, Bucuresti, 23 mai 2012