Proiectul cardului national de sanatate, demarat de CNAS acum 7 ani, se afla la linia de start. Incepand cu data de 1 mai, acesta va deveni unicul instrument de validare si decontare a serviciilor medicale in sistemul asigurarilor sociale de sanatate pentru asiguratii care au intrat in posesia lui.
CNAS a luat masurile necesare pentru a fi respectat dreptul garantat prin lege la servicii medicale al tuturor persoanelor care au calitatea de asigurat in sistemul public de sanatate, informeaza institutia printr-un comunicat de presa.
Distribuirea cardului de sanatate catre asigurati a demarat in luna septembrie a anului trecut si pana in prezent au fost distribuite peste 13,6 milioane de carduri.
Incepand cu data de 1 mai, asiguratii care au intrat in posesia cardului vor face dovada calitatii de asigurat si vor valida serviciile medicale si farmaceutice pe care le primesc utilizand cardul.
Pentru cei aproximativ 500.0000 de asigurati care nu au primit cardul de sanatate, furnizorii de servicii medicale vor verifica in sistem calitatea de asigurat a pacientului pentru a-i oferi serviciul necesar. Serviciile medicale acordate fara card de sanatate vor fi monitorizate separat.
Se vor face demersurile necesare pentru transferul cardurilor de la o casa de asigurari la alta, pentru a inlesni punerea in posesia asiguratilor a cardurilor de sanatate.
Tot de la aceasta data, furnizorii de servicii medicale aflati in relatie contractuala cu casele de asigurari care nu vor avea functional sistemul cardului si nu vor valida serviciile medicale cu cardul, atunci cand asiguratul se prezinta cu el, vor suporta costurile serviciilor acordate din venituri proprii, se mai precizeaza in comunicatul de presa.
„Asiguratii trebuie sa inteleaga ca acest card are menirea de a eficientiza sistemul de asigurari de sanatate si nu de a bloca accesul lor la servicii medicale. El le da dreptul sa controleze modul cum sunt utilizati banii in sistem, de unde vor fi decontate doar acele servicii medicale pe care ei le valideaza. In situatia in care platesc pentru un serviciu medical ,nu trebuie sa valideze acel serviciu cu cardul de sanatate, pentru a evita dubla decontare”, a declarat Vasile Ciurchea, presedintele CNAS.
In data de 1 mai este asigurata permanenta in toate casele de asigurari din tara pentru activitatea cu publicul.
De asemenea, se asigura asistenta tehnica pentru asigurati si furnizorii de servicii medicale.
Furnizorii care intampina probleme legate de utilizarea cardului de sanatate au la dispozitie Helpdesk-ul din cadrul CNAS pentru a solicita lamuriri si ajutor, 24 de ore din 24, 7 zile din 7.
Asiguratii pot apela numarul de telefon inscriptionat pe cardul de sanatate pentru orice probleme sau nelamuriri legate de cardul de sanatate, de luni pana vineri in intervalul 08:00 – 20:00.
Introducerea cardului de sanatate nu modifica drepturile asiguratilor la servicii medicale.
Serviciile medicale de urgenta se vor acorda fara sa fie necesara validarea cu cardul, pentru ca aceste servicii se acorda atat persoanelor asigurate cat si celor neasigurate.
De asemenea, copii cu varsta pana la 18 ani nu au primit card de sanatate, ei beneficiaza de servicii medicale conform legii. Aceste servicii se acorda neconditionat, indiferent daca parintii sau tutorii legali sunt sau nu asigurati.
Persoanele neasigurate beneficiaza ca si pana acum de pachetul minim de servicii medicale.
„Implementarea unui proiect la nivel national nu este un lucru usor de realizat. Trebuie sa tinem cont de faptul ca acest card de sanatate este extrem de necesar in sistem si fac apel la responsabilitate din partea tuturor partilor implicate. CNAS a creat conditiile de implementare, dar implementarea efectiva se realizeaza in cabinetele medicilor, atunci cand pacientul se prezinta cu cardul de sanatate”, a declarat Vasile Ciurchea, presedintele CNAS.