Ce date se inscriptioneaza pe card, cum functioneaza cardul de sanatate, ce se intampla in situatiile particulare (pierderea cardului)?
Datele inscriptionate pe Cardul national de asigurari sociale de sanatate
Pe fata cardului apar inscriptionate: Casa Nationala de Asigurari de Sanatate, Logo Romania, textul care reprezinta CNAS, numele asiguratului, codul asiguratului, numarul cardului, data expirarii.
Pe verso cardului apar: text CNAS, pagina web unde puteti gasi informatii adiacente www.cnas.ro, numarul Telverde: 0800.800.950, indicatii referitoare la obligativitatea persoanei asigurate care trebuie sa prezinte cardul pentru a beneficia de serviciile medicale.
Pe cipul cardului apar urmatoarele informati: numarul cardului, Cod Cip, datele de identificare ale pacientului, telefonul medicului de familie, persoana de contact pe care o ofera pacientul pentru a fi contactata in caz de accident sau de urgenta.
In interiorul cardului, exista date si de securitate: certificate digitale, chei private, informatii ulterioare.
Date personale asupra carora pacientul trebuie sa-si ofere acordul
In afara datelor cu care vine inscriptionat cardul, exista o serie de informatii strict legate de pacient care vor fi introduse in card numai daca pacientul este de acord prin semnarea unui document prin care isi da acordul.
Aceste date particulare ale pacientului presupun: grupa sanguina, RH, status donator organe (acceptul lui cu privire la donarea organelor), diagnostic medical cu risc vital, boli cronice si extensii cronice.
Pentru statusul de donator de organe, pacientul trebuie sa vina la medic cu un document semnat la notar.
Pacientul trebuie sa fie informat ca el trebuie sa plateasca personal grupa de sange si RH-ul, pentru ca nu sunt decontate de CNAS.
Medicii de familie trebuie sa ceara confirmarea pacientului asupra introduceii acestor date. Datele vor fi introduse ulterior pe card.
Medicii de familie trebuie sa instruiasca pacientii asupra modului de utilizare a cardului
Pacientii trebuie sa stie ca in lipsa cardului nu pot beneficia de serviciile medicale. Chiar si la farmacie, pentru ridicarea unei retete compensate, asiguratul trebuie sa aiba asupra sa cardul.
In acelasi timp, trebuie sa fie informati ca el nu este transmisibil si se foloseste impreuna cu cartea de identitate.
In cazul in care pacientul nu isi poate ridica, din diferite motive, cardul el va fi pastrat de medicul de familie timp de 3 luni, dupa care va fi returnat casei de asigurari.
Valabilitatea cardului este de 5 ani de la momentul emiterii. Cardul se va trimite tuturor persoanelor peste 18 ani, indiferente daca la momentul respectiv persoanele sunt sau nu asigurate.
Cazuri particulare in care medicii pot returna cardurile caselor de asigurari
In cazul in care medicii de familie constata defectiuni tehnice sau informatii gresite inscrise pe card, acesta va fi returnat, insotit de un borderou centralizator in care se specifica numarul de identificare a cardului si motivele returnarii.
Cardul va fi returant si in cazul in care pacientul pe numele caruia s-a emis cardul este decedat sau beneficiaza de serviciile altui medic de familie.
Procedurile necesare in cazul in care cardul este pierdut sau expirat
Eliberarea unui nou card se face in termen de 30 de zile de la depunerea unei cereri la casa de asigurari de sanatate in evidenta careia se afla asiguratul.
Pana a intra in posesia noului card, asiguratul va beneficia de serviciile medicale printr-o adeverinta valabila 30 de zile.