A fost lansata campania ‘Urgenta este pentru Urgente’, care isi propune sa contribuie la educarea populatiei din Romania cu privire la utilizarea rationala si responsabila a serviciilor medicale de urgenta.
Potrivit datelor STS, serviciul 112 a preluat 12.735.836 de apeluri in 2018, insa mai mult de jumatate dintre acestea nu reprezinta urgente de competenta serviciului, ci solicitari de informatii diverse, apeluri efectuate din greseala, farse si apeluri injurioase.
Seful Departamentului pentru Situatii de Urgenta (DSU), Raed Arafat, a precizat ca aproximativ cinci milioane de cazuri medicale ajung pe an la Unitatile de Primiri Urgente.
„Apelurile nu sunt numai pe medical, sunt si apelurile care vin pe Pompieri, apelurile care vin pe Politie. 112 preia toate apelurile, insa pe partea medicala din aproximativ 2.700.000 de cazuri pe care le rezolva ambulanta, nu numai urgente, si consultatii si transport, in jur de 1.200.000 ajung la UPU pe an. La SMURD cifra e mai mare care ajunge la UPU, pentru ca acolo avem echipajele paramedicale care nu pot lua decizia de lasa un bolnav acasa. (…) Ambulantele pe an ajung in jur la doua milioane de cazuri din cele 5 milioane, restul vin cu masini particulare, pe picioarele lor, dar asta nu inseamna ca nu sunt urgente”, a declarat seful Departamentului pentru Situatii de Urgenta (DSU), Raed Arafat, citat de Agerpres.
Potrivi lui Arafat, campania ‘Urgenta este pentru Urgente’ este una de informare a populatiei si cuprinde doua spoturi Tv si doua sporturi radio, subtitrate in limba maghiara si germana, ce vor fi difuzate timp de un an.
„Campania este de educare a populatiei. (…) Campania noastra pe partea Unitatilor de Primiri Urgente este menita sa constientizeze populatia care este rolul principal al Unitatii de Primiri Urgente si anume salvarea de vieti si celelalte urgente. (…) Aceasta campanie (…) vrea sa arate ce se intampla in spatele usilor camerei de resuscitare si a altor incaperi din UPU unde medicii sunt ocupati in a salva vieti si sa inteleaga ca daca ei asteapta pentru o febra de 38 sau pentru ca tusesc sau pentru ca au o problema acuta, dar care nu le pune viata in pericol, motivul asteptarii este faptul ca medicii sunt ocupati”, a mai precizat Arafat, care a adaugat ca in fiecare an numarul de medici in unitatile medicale de urgenta creste.
Oficialul DSU a aratat ca o problema este legata de exagerarea simptomelor de catre pacienti, atentionand ca un telefon dat abuziv ‘poate ucide’.
„Avem oameni care se asteapta daca au sunat si au zis ca au febra de 38 (n.r. – de grade C) masina sa fie cu girofar si sirena in 5 minute in fata casei. Acest lucru este imposibil. Nicio tara nu asigura, nicio tara nu face acest lucru. (…) O parte din concetatenii nostri se supara pe aceasta asteptare si atunci s-a invatat sa exagereze din doua motive: sa vina ambulanta mai repede si ca sa ajunga in UPU si sa treaca cu targa de la punctul de triaj direct in interior, pe langa cei care asteapta. (…) Vrem sa constientizam populatia ca un telefon abuziv poate ucide. (…) Urgenta difera din punctul de vedere al pacientului si din punctul de vedere al medicului, vrem ca pacientul sa inteleaga care este modul in care medicul vede urgenta, pentru ca avem urgenta perceputa si urgenta reala”, a spus seful DSU conform sursei citate.
Arafat a amintit ca, potrivit unui ordin publicat saptamana trecuta, timpul de asteptare pentru cazurile de cod verde, albastru si alb a fost prelungit. Pentru pacientii de cod verde timpul de asteptare a fost prelungit la 60 de minute, iar pentru cei de cod alb la 240 de minute.
Campania face parte din cea de-a II-a etapa a proiectului ‘Imbunatatirea calitatii serviciilor de urgenta spitalicesti si prespitalicesti prin dezvoltarea si implementarea unui program de formare’.
Etichete: numarul 112, urgente 112, raed arafat