De la 1 septembrie 2015, calitatea de asigurat se demonstreaza doar cu cardul de sanatate

Cardul electronic de asigurari de sanatateIncepand de marti, 1 septembrie, persoanele asigurate in sistemul de sanatate romanesc trebuie sa respecte noi reguli atunci cand au nevoie de servicii medicale sau farmaceutice.

1 septembrie este data de la care calitatea de asigurat se poate dovedi numai cu ajutorul cardului national de sanatate. Termenul a fost amanat dupa ce, initial, se stabilise ca de la 1 mai serviciile medicale pot fi decontate numai pe baza cardului de sanatate.

De la 1 septembrie, cardul de sanatate este unica modalitate de a demonstra calitatea de asigurat, potrivit unui comunicat emis de Casa Nationala de Asigurari de Sanatate, la finalul saptamanii trecute.

Initial, termenul la care serviciile medicale se acordau numai in baza cardului de sanatate fusese stabilit pentru 1 mai, insa a fost amanat de institutie. Cardul national de sanatate a inceput sa fie folosit inca din luna februarie, insa in primele luni ale anului a fost utilizat in paralel cu adeverinta de asigurat eliberata de casele de sanatate, potrivit noutatilor aduse de HG nr. 49/2015.

„Incepand cu data de 1 septembrie 2015, cardul national de sanatate devine unicul instrument de decontare si validare a serviciilor medicale in sistemul public de sanatate pentru asiguratii cu varsta de peste 18 ani care au intrat in posesia lui”, explica CNAS in documentul de presa publicat pe pagina sa de internet.

Conform institutiei:

Asiguratii care nu au intrat inca in posesia cardului pot sa verifice daca li s-a emis acest document prin accesarea serviciului pus la dispozitie de CNAS la adresa http://www.cnas.ro/page/verificare-asigurat.html sau se pot adresa caselor de asigurari de sanatate in evidenta carora se afla pentru verificare si, dupa caz, eliberarea cardului de sanatate.

Asiguratii carora pana la aceasta data nu li s-a emis cardul de sanatate pot beneficia de servicii medicale fara prezentarea acestuia.

Asiguratii care au pierdut sau deteriorat cardul de sanatate vor solicita eliberarea unui card duplicat la casele de asigurari, unde vor depune o cerere si vor plati contravaloarea noului card si a cheltuielilor de distribuire prin servicii postale, in valoare de 15,5 lei. Pana la primirea noului card de sanatate, asiguratii vor avea acces la servcii medicale in baza unei adeverinte de inlocuire a cardului de sanatate, ce li se va inmana in momentul in care vor depune cererea pentru emiterea cardului duplicat.

Asiguratii care, din motive personale sau religioase, refuza utilizarea cardului de sanatate, vor depune o cerere in scris la casa de asigurari in care vor mentiona motivele refuzului si vor restitui cardul de sanatate, in cazul in care l-au primit. Accesul la servicii medicale se va realiza pentru acesti asigurati in baza unei adeverinte de inlocuire a cardului de sanatate cu termen de valabilitate 3 luni. Adeverinta nu trebuie sa ramana la furnizorul de servcii medicale, ea va fi prezentata ori de cate ori asiguratul solicita un serviciu.

Pentru asiguratii care implinesc varsta de 18 ani si/sau dobandesc calitatea de asigurat se genereaza automat din sistem comanda de tiparire si distribuire a cardului de sanatate. Nu este necesara solicitarea in scris a asiguratului pentru eliberarea cardului. Acestia vor primi cardul national de sanatate prin servicii postale, la domiciliul inscris in cartea de identitate.

Ce trebuie sa stii despre cardul de sanatate

Acest nou instrument este emis pentru toate persoanele asigurate cu varsta de peste 18 ani, in timp ce minorii beneficiaza gratuit de servicii medicale. Cardul de sanatate contine, practic, doar datele de identificare ale asiguratului (prenumele, numele, data nasterii si codul unic de identificare, la care se adauga numarul de identificare al cardului si termenul de valabilitate al acestuia), dar, la cerere, medicul de familie poate inscriptiona si date medicale.

Distribuirea cardurilor de sanatate a inceput din toamna anului trecut, prin intermediul serviciilor postale. Postasii predau instrumentul in baza actului de identitate si a semnaturii de primire. Daca asiguratii nu sunt gasiti acasa, cardul poate fi ridicat personal de la posta, in prima faza, sau de la casa teritoriala de sanatate, in faza a doua. In fine, acesta poate ajunge apoi chiar la medicul de familie.

„Pana in prezent au fost tiparite aproximativ 15 milioane de carduri, dintre care peste 300.000 de carduri tiparite dupa data de 1 mai 2015 (63.000 carduri duplicat si 247.000 pentru persoanele care au dobandit calitatea de asigurat). Aproximativ 600.000 de carduri vor mai fi tiparite pana la sfarsitul anului. in prezent, la casele de asigurari de sanatate se afla in jur de 300.000 carduri care asteapta sa fie ridicate de catre asigurati”, precizeaza Casa Nationala de Sanatate.

Important! Cardul national de sanatate poate fi folosit doar pe teritoriul Romaniei. Persoanele care pleaca temporar intr-un stat membru al Uniunii Europene, Spatiului Economic European sau in Elvetia pot folosi doar cardul european de sanatate, care se elibereaza la cerere de catre casele de sanatate.

Cardul se activeaza la prima folosire

Cardul national de sanatate poate fi activat odata cu prima vizita la un furnizor de servicii medicale, indiferent ca este vorba de un cabinet de medicina primara, spital, ambulatoriu sau laborator, potrivit CNAS.

Prin urmare, asiguratii nu trebuie sa faca un drum special la medic pentru activare. Cardul poate fi pastrat fara sa fie activat chiar si ani intregi, daca folosirea acestuia nu este necesara.

„Activarea cardului de sanatate se va face odata cu primul serviciu medical, nefiind necesar ca o persoana sa mearga special la medic pentru initializarea cardului, care poate sa ramana neactivat si un an sau doi. Nimeni nu trebuie sa mearga la medic special pentru a-si activa cardul. Initializarea cardului se face odata cu acordarea primului serviciu medical. Altfel spus, asiguratii pot pastra cardul neactivat si un an, si doi, daca nu au nevoie sa mearga la medic”, a declarat, in urma cu cateva luni, presedintele CNAS, Vasile Ciurchea, citat de Mediafax.

Conform informatiilor furnizate de CNAS, activarea cardului consta in inlocuirea codului pin initial (000) cu un cod pin de patru cifre ales de asigurat, ceea ce nu dureaza mai mult de cateva zeci de secunde.

Atentie! Folosirea cardului de sanatate nu este necesara la acordarea serviciilor medicale de urgenta, deoarece acestea fac parte din pachetul minim, care este destinat atat persoanelor asigurate, cat si celor neasigurate.

Emiterea unui duplicat se face pe banii asiguratului

Asiguratii pot cere emiterea unui duplicat al cardului in caz de pierdere, furt, deteriorare sau modificarea datelor personale, conform prevederilor Ordinului CNAS nr. 98/2015.

In aceste situatii, cheltuielile necesare, in valoare de 15,5 lei, sunt suportate de persoana asigurata. Totusi, daca instrumentul are defectiuni, informatii gresite sau nu poate fi folosit din motive tehnice, costurile sunt suportate de Imprimeria Nationala.

Pentru obtinerea noului card, solicitantul trebuie sa depuna o cerere la casa de asigurari de sanatate in a carei evidenta se afla, impreuna cu anumite documente, dupa cum urmeaza:

-pentru pierdere, furt sau deteriorare: copia actului de identitate, dovada platii contravalorii duplicatului si a distribuirii acestuia;

-pentru modificarea datelor personale ale titularului: copia actului de identitate sau alte acte doveditoare privind modificarea datelor personale, cardul de sanatate emis initial, dovada platii contravalorii duplicatului si a distribuirii acestuia;

-pentru alte situatii justificate: copia actului de identitate, dovada platii contravalorii duplicatului si a distribuirii acestuia;

-pentru defectiuni tehnice, erori in informatiile inscrise sau imposibilitatea de a fi folosit din motive tehnice de functionare: copia actului de identitate, cardul de sanatate (inainte de depunerea solicitarii, casa de asigurari de sanatate trebuie sa verifice cardul si sa confirme problema).

Atunci cand costurile de emitere si expediere cad in sarcina asiguratului, plata contravalorii duplicatului se face la casa teritoriala de sanatate sau in contul bancar al acesteia.

Duplicatul se emite in cel mult 30 de zile de la momentul solicitarii, iar pana la primirea noului card asiguratul se poate folosi de o adeverinta eliberata de casa teritoriala de sanatate.

Asiguratii isi pot schimba medicul de familie in baza cardului

Introducerea cardului de sanatate a adus, totodata, modificari la procedura de schimbare a medicului de familie, dupa cum reiese din prevederile Hotararii Guvernului nr. 205/2015.

Concret, schimbarea medicului poate fi facuta, dupa cel putin sase luni de la momentul inscrierii pe lista acestuia, in baza cardului de sanatate si a unei cereri de inscriere prin transfer.

In cazul persoanelor care, din diverse motive justificate, n-au card de sanatate, cererea de inscriere prin transfer este de ajuns.

Nota: Schimbarea medicului de familie in mai putin de sase luni de la inscrierea pe lista acestuia se poate face daca acesta moare, nu se mai afla sub contract cu casa de sanatate sau praxisul sau este preluat.

Pentru cei care refuza cardul

Autoritatile au luat in considerare si dorinta anumitor persoane de a nu folosi cardul national de sanatate. Astfel, instrumentul poate fi refuzat de catre asigurati din motive religioase sau de constiinta.

In cazul acestor persoane, calitatea de asigurat poate fi facuta, de la 1 mai, cu ajutorul unui simplu document. Mai exact, conform Ordinului CNAS nr. 98/2015, cei care refuza folosirea cardului din motive religioase sau de constiinta pot solicita eliberarea unei adeverinte de asigurat, care este valabila timp de trei luni.

In acest sens, solicitantii trebuie sa depuna o cerere la casa de sanatate in a carei evidenta se afla. La prima solicitare a adeverintei, asiguratul trebuie sa predea cardul, in situatia in care acesta se afla in posesia lui.

Totusi, in actul normativ amintit este mentionat clar ca persoanele care refuza cardul vor putea sa ceara in orice moment eliberarea acestuia, in baza unei cereri scrise.

Atentie! Asiguratii al caror card inca n-a fost emis pot beneficia de servicii medicale fara prezentarea acestuia, dupa cum precizeaza CNAS.

Sursa: avocatnet.ro

Adresati o INTREBARE/ Trimiteti un RASPUNS

Atentie, discutiile online nu inlocuiesc consultul de specialitate! Nu includeti denumiri de medicamente in mesaj. Postand o intrebare sau un raspuns confirmati ca sunteti de acord cu termenii si conditiile site-ului.

O intrebare

  • Mateiciuc bogdan spune:

    Am fost la medic pentru emiterea tratamentului iar sistemul i-a dat mesajul ca ,,nu sunt asigurata” .
    Va rog sa remediati situatia .

    Asigurat: Mateiciuc Georgeta

Asociatia ALS | Termeni si conditii | ©2024 Edumedical

Rezultatele pot sa difere de la o persoana la alta. Opiniile medicilor, sfaturile si orice alte informatii disponibile pe acest site au scop informativ si educational. Ele nu pot substitui consultul medical direct si nici diagnosticul stabilit in urma investigatiilor si analizelor medicale.