Abordarea copilul cu autism si a familiei sale in procesul terapiei pe termen lung

Unica sansa a copiilor cu autism este terapia, cu cat aceasta este introdusa la o varsta cat mai frageda cu atat copilul are sanse mai mari de integrare sociala, de control asupra propriul corp si emotii, astfel creste gradul de socializare al copilului.

Un program complex de terapie ar trebui sa includa: o evaluare initiala, evaluari periodice, terapie ABA (Applied Behavior Analysis), PECS ( Picture Exchange Communication System), logopedie, Kinetoterapie, Socializare, dar si o buna colaborare cu parintii.

Evaluarea initiala se realizeaza pentru a afla nivelul la care se situeaza copilul, urmata de evaluari periodice care sa cuprinda progresele si dificultatile copilului, urmatoarele programe pe care acesta le va lucra.

Terapia ABA este cea care ofera o structura potrivita procesului de invatare, astfel incat copilul sa asimileze informatia in concordanta cu abilitatile lui. In cadrul terapiei ABA se fac pasi mici, dar siguri. In functie de program sunt introdusi rand pe rand itemi pe care copilul ii mastereaza, adica ii invata. Dupa caz, de exemplu dupa invatarea unui item nou, se realizeaza o verificare a cunostintelor copilului cu itemii invatati.

PECS este un sistem de comunicare pe baza imaginilor, folosit, mai ales, pentru copiii care nu reusesc sa vorbeasca sau sa foloseasca limbajul in mod functional. Acest sistem il ajuta pe copil sa isi arate nevoile: vreau apa, mi-e somn, vreau mancare, iar lista poate continua. Copilul este invatat sa foloseasca imaginile pe post de cuvinte.

Logopedia ajuta la dezvoltarea limbajului si a comunicarii, iar kinetoterapia ajuta la imbunatatirea mobilitatii, a flexibilitatii si a coordonari miscarilor. Sariturile, mersul pe o linie dreapta, pasul piticului, gimnastica, il ajuta pe copil sa dobandeasca control asupra partilor corpului.

Fiind o arie in care copiii cu autism intampina dificultati, socializarea este esentiala. Implicarea copilului cu autism in grupuri care au scopul de a dezvolta aceasta arie il ajuta pe acesta sa invete cum ar trebui sa se comporte in diverse contexte sociale, sa se familiarizeze in interactiunea cu semenii, sa se acomodeze in cadrul grupurilor.

In cazul copiilor cu autism implicarea parintilor este o parte esentila din programul de terapie. Parintele trebuie sa fie alaturi de echipa pluridisciplinara, ba mai mult, sa faca parte din ea pentru a isi ajuta copilul si acasa, pentru a-l cunoaste pe acesta. Terapia nu se finalizeaza dupa terminarea orelor, aceasta trebuie realizata continuu, iar cunostintele copilului trebuie sa intre in generalizare.

Un lucru de care trebuie sa tinem seama atunci cand vorbim de copilul cu autism este faptul ca procesul terapeut este unul de lunga durata, care implica o buna cunoastere a capacitatilor copilului, a nevoilor lui, a barierelor din cadrul procesul de invatare si a modului in care copilul se descurca in diferite contexte sociale.

Inceperea terapiei la o varsta frageda reprezinta un avantaj pentru ca un copil de 1,6 luni este mult mai maleabil si are o capacitate mai mare de a face achizitii cognitive, comportamentale si de limbaj, decat un copil de 5-6 ani care s-a autostimulat in permanenta si s-a obisnuit cu un anumit fel de a fi. De asemenea, avantaje sunt si e partea de limbaj, dar si pe cea de socializare, fiind in preajma altor copii, participand la grupuri de socializare, copilul se familiarizeaza mult mai repede cu regulile, limbajul functional si alte aspecte asemanatoare.

Copilul cu autism merge la gradinita, ulterior la scoala. El trebuie pregatiti pentru a face fata acestor situatii. In acest context parintii, dar si cadrelele didactice au rolurile bine structurate.

Cu scopul de a parcurge etapele prezentate mai sus, dar si pentru a detalia ce implica terapia de lunga durata pe care un copil cu autism o parcurge impreuna cu echipa pluridisciplinara pe care o intalneste de-a lungul timpului, Asociatia pentru Interventie Terapeutica in Autism (AITA)  a invitat-o pe doamna Dr. Victoria Slonims, senior terapeut in comunicare si limbaj la Newcomen Centre si lector la King’s College London, la worshopul adresat tuturor persoanelor interesate, specialisti, parinti, dar si cadre didactice.

Workshopul va avea loc pe data de 19 mai 2017, intre orele 10-17. Mai multe detalii puteti afla la numarul de telefon  0753 055 852, adresa de e-mail asociatia.aita@yahoo.com sau accesand linkul: https://autismro.wordpress.com/2017/03/24/workshop-autism/

Tigau Anamaria Bianca, specialist AITA

 

Adresati o INTREBARE/ Trimiteti un RASPUNS

Atentie, discutiile online nu inlocuiesc consultul de specialitate! Nu includeti denumiri de medicamente in mesaj. Postand o intrebare sau un raspuns confirmati ca sunteti de acord cu termenii si conditiile site-ului.

Asociatia ALS | Termeni si conditii | ©2024 Edumedical

Rezultatele pot sa difere de la o persoana la alta. Opiniile medicilor, sfaturile si orice alte informatii disponibile pe acest site au scop informativ si educational. Ele nu pot substitui consultul medical direct si nici diagnosticul stabilit in urma investigatiilor si analizelor medicale.