Oamenii de stiinta americani au descoperit, in urma unui studiu realizat recent, ca persoanele de varsta a treia par sa aiba nevoie de capacitati cerebrale suplimentare pentru a lua anumite decizii atunci cand se afla la cumparaturi, in special acele hotarari care se bazeaza pe memorie.
Conform Daily Mail, pentru a face acest lucru, varstnicii folosesc o regiune cerebrala aditionala pentru a-si aminti acele produse care concureaza intre ele si pentru a-l alege pe cel mai bun – lucru care favorizeaza goana dupa chilipiruri si reduceri de pret.
„Studiul ne ofera o imagine foarte clara”, spune Nichole Lighthall, coordonatoarea cercetarii, publicata recent in Journal of Neuroscience.
„Persoanele de varsta a treia sanatoase, chiar daca memoria lor nu mai este la fel de buna in trecut, «recruteaza» pe cale naturala alte regiuni ale creierului care nu sunt asociate in mod traditional cu aceste sarcini. Se pare ca acest fapt le permite sa performeze la un nivel inalt”, a adaugat Nichole Lighthall, conform Mediafax.
Cercetatorii au folosit imagistica prin rezonanta magnetica functionala (fMRI) – o tehnica noninvaziva care masoara indirect schimbarile din activitatea cerebrala – si au scanat creierele unui numar de 25 de adulti tineri (cu varsta medie de 25 de ani) si cele ale unui numar de 22 de persoane de varsta a treia (cu varsta medie de 70 de ani), in timp ce participantii la experiment priveau fotografii ale unor produse de consum, notate cu ajutorul unui sistem de apreciere care indica valoarea acestora, similar celor de pe site-urile de comert online.
Potrivit autorilor, studiul ar putea duce la dezvoltarea unor strategii de ameliorare a deficitului decizional in randul persoanelor de varsta a treia.