Peste doua zile, mai exact la sfarsitul acestei saptamani, vor sosi primele carduri de sanatate prin posta. Conform graficului de predare-primire, vor fi preluate in reteaua postala cate 6-700 de mii de carduri pe zi, in 5 transe pentru fiecare judet.
Astfel, Posta Romana se obliga sa distribuie cardul de sananate catre toti asiguratii in termen de 20 de zile lucratoare.
Primele carduri vor fi distruibuite incepand cu data de 19 septembrie catre asiguratii cu varsta de peste 18 ani.
Cei care vor benefica primii de cardul de sanatate vor fi bucurestenii, iar ulterior, de luni, 22 septembrie, distribuirea se va face concomitent in mai multe judete din tara.
Acest proces va dura pana in luna octombrie pentru cei aproximativ 12,5 milioane de asigurati pentru care au fost tiparite cardurile.
Cum se face primirea?
Cardul de sanatate va fi inmanat titularului in baza unui act de identitate si a semnaturii de primire.
In situatia in care, dupa minim doua prezentari la domiciliul asiguratului, dovedite pe baza avizului de transmitere, cardul nu a putut fi predate, acesta va fi predat casei de asigurari teritoriale in evidenta careia se afla asiguratul.
Avizul pe care operatorul postal il lasa la domiciliul asiguratului in cazul in care nu va fi gasit, va contine numarul de telefon al factorului postal, astfel incat asiguratul sa il poata contacta pentru a stabili intervalul orar in care factorul postal poate reveni in zilele urmatoare pentru a-i preda cardul de sanatate.
In cazul in care pe parcursul celor 20 de zile, cardul nu a putut fi predat, asiguratul poate sa si-l ridice personal de la Casa de Asigurari in a carei evidenta se afla, dupa un termen de 10 zile lucratoare.
Cum va functiona?
Dupa distribuire va urma o perioada in care vor rula in paralel cele doua sisteme, pentru ca atat asiguratii cat si furnizorii de servicii medicale sa se poata acomoda cu acesta si pentru a depista si a remedia eventualele probleme in functionarea sistemului.
De altfel, Compania Nationala de Asigurari de Sanatate ( CNAS) a transmis o hartie catre Casele de Asigurari prin care solicita ca acestea sa informeze furnizorii de servicii medicale cu care se afla in relatie contractuala despre stadiul de implementare a cardului national.
Si, este absolut necesar ca furnizorii sa achizitioneze cititoarele de carduri, astfel incat acestea sa poata fi utilizate atunci cand asiguratii il vor prezenta.
Cum se utilizeaza de catre asigurat?
Cardul de santate este inactiv, dar odata intrat in posesia lui, asiguratul il va prezenta pentru activare la prima vizita la un furnizor de servicii medicale.
Pin-ul de transport al cardului national (000) va fi schimbat cu un pin personalizat format dintr-o combinatie de patru cifre.
Pin-ul personalizat va fi introdus si confirmat personal de catre pacient.
Personalizarea pin-ului este obligatorie, altfel cardul ramane in stare inactiva si nu poate confirma servicii medicale in sistem.
Acest pin va fi introdus de catre asigurat ori de cate ori va beneficia de un serviciu medical pentru validarea si, mai apoi, decontarea acestuia din fondul asigurarilor sociale de sanatate.
Introducerea altor date suplimentare pe cardul de sanatate este optionala si se realizeaza doar la medicul de familie.
Cardul de sanatate aduce eficienta si transparenta in sistem
Cardul national va face dovada calitatii de asigurat si va confirma prezenta asiguratului la furnizorul de servicii medicale.
Prin implementarea acestui sistem informatic, banii din sistemul asigurarilor de sanatate vor fi cheltuiti mai eficient si mai transparent.
Unul dintre principalele obiective ale CNAS este ca, incepand de anul viitor, toate serviciile medicale sa fie validate si decontate doar prin intermediul cardului national.
Tiparirea si distribuirea cardului national vor continua in urmatorii patru ani pentru persoanele care vor implini varsta de 18 ani sau vor dobandi calitatea de asigurat.