La mijlocul intre psihologie, neurologie si economie, neuroeconomia este o noua stiinta care ar explica deciziile care se iau de la nivelul cel mai inalt pana la cele minore, ale fiecarei persoane. Neuroeconomia explica in societatea moderna care sunt motivele pentru care anumite persoane publice pot sa ne influenteze in decizii sau de ce un anumit produs are un succes mai mare decat altul, totul prin analiza amanuntita a influentei subiectivitatii asupra cumparatorului.
Stimulii externi ne influenteaza fara voia noastra
Aldo Rustichini, specilist in neuroeconomie de la Universitatea Cambridge, explica faptul ca 90% dintre decizii se iau intr-un mod inconstient, si nu pe baza unor decizii rationale, in care argumentele economice sa primeze, conform elpais.com.
Pedro Bermejo, neurolog si presedinte al Asociatiei spaniole de Neuroeconomie, explica pentru elpais.com “efectul google” care influenteaza populatia in luarea deciziilor.
Acest efect este explicat in neuroeconomice prin influenta popularitatii asupra persoanelor de rand. Persoanele cele mai cunoscute sunt percepute uneori gresit drept cele mai inteligente sau cu succesul cel mai mare.
In acelasi timp, un comparator va fi influentat in decizii de stimulii la care este expus direct prin publicitate si care il conving inconstient ca un anume produs este cel mai bun pentru el.
Ce riscam daca suntem influentati prea mult
Riscul cel mai in acest caz este ca o persoana poate ajunge sa-si cheltuie si ultimii bani pe anumite produse de care nu are nevoie, doar sub influenta stimulilor externi.
Pedro Bermejo considera ca principalul aliat in prevenirea acestui risc este informarea atenta, avand in vedere ca 80% dintre cumparaturi sunt determinate de emotii.
Astfel, cu cat suntem mai informati, cu atat suntem mai greu de manipulat.